Projekt

Skolernes indeklima - flerstrenget indsats for at øge elevernes indlæring og sundhed

Kunde
Realdania
Projektperiode
2018-2023
Smith fungerer som fagligt sekretariat for kampagnen Skolernes indeklima, som ønsker at forbedre indeklimaet i landets skoler. Det sker ved at skabe overblik over skolernes indeklima gennem pilotprojekter, strategiske indeklimaplaner, innovationsprojekter, undervisningsmateriale og faglige netværksarrangementer.

Målet for kampagne er at øge elevernes indlæring og sundhed. Børn og unges præstation, trivsel og sundhed i hverdagen hænger uløseligt sammen med indeklimaet i skolerne. Alligevel peger undersøgelser på, at størstedelen af landets klasselokaler overskrider grænseværdier for især CO2 og støj i store dele af undervisningstiden. Kampagnen har derfor til formål at kortlægge problemer og undersøge forskellige løsninger på de udfordringer, som der er med indeklimaet i skolerne.

Som fagligt sekretariat har Smith stået for den overordnede ledelse og projektstyring af tre hovedspor i kampagnen:

  • Facilitering af ERFA-netværk bestående af 12 kommuner ifm. udarbejdelse af strategiske indeklimaplaner. Det har bl.a. omfattet udvikling af samskabelsesproces med kommunerne, workshopafholdelse, efterfølgende analyse og sammenfatning samt moderering af debat på Building Green Aarhus.
  • Den samlede sekretariatsbetjening af initiativ om innovation i indeklimaløsninger gennem pilotprojekter. Det har omfattet annoncering, bearbejdning og screening af ansøgninger i et åbent call. Ydermere har dette spor omfattet løbende sparring og rådgivning af deltagende virksomheder og bygherrer, analyse og sammenfatning af resultater fra testede projekter samt løbende input til nyhedsproduktion.
  • Erfaringsopsamling, forankring og formidling af kampagnens indsatser. Det har omfattet lancering og afholdelse af faglige arrangementer samt workshops, debatter og møder på tværs af indsatserne i kampagnen. Derudover har Smith stået for en betydelig del af den løbende nyhedsproduktion til hjemmeside, sociale medier og øvrige platforme samt redigering og opsætning af publikationer.