Publikation

BLACK BOX PARTNERSHIPS

Architectural Innovation and Education in the Age of the UN 17 Sustainable Development Goals

Smith har skrevet et bidrag til bogen Formation – Architectural Education in a Nordic Perspective.

"Formation – Architectural Education in a Nordic Perspective" af Elise Lorentsen og Kristine Annabell Torp er et samarbejde mellem 17 arkitektskoler i de nordiske og baltiske lande. Bogen beskriver, hvad arkitekturuddannelsen handler om og indeholder, hvordan den kan struktureres og planlægges, samt hvilken slags resultater det producerer eller burde producere. Der præsenteres forskellige arkitektoniske emner og uddannelsesprocesser i de forskellige lande, der vises sammen med værker fra eleverne.

Smith har sammen med KADK bidraget til bogen med artklen BLACK BOX PARTNERSHIPS – Architectural Innovation and Education in the Age of the UN 17 Sustainable Development Goals.

I artiklen sammenlignes forholdene i to forskellige typer af partnerskaber: i den private innovationsrådgivning i erhvervslivet og i det institutionelle uddannelsesmiljø. Sammenligningen tager konkret udgangspunkt i dels det konsortiedrevne udviklingsprojekt Vandvejen ledet af Smith Innovation i regi af Realdanias Klimaspring kampagne, dels den praksis der opstår på KADKs MA-program Politisk Arkitektur: Kritisk bæredygtighed.

Sammenligningen er indrammet af en kritisk refleksion over forestillinger om arkitektonisk "opbygning af bæredygtige samfund" med udgangspunkt i FNs 17. Verdensmål om Partnerskab for handling. 

Artiklen er skrevet af:

  • Dag Petersson, associate professor, PhD, KADK
  • Niels Grønbæk, associate professor, PhD, KADK
  • Natalie Mossin, Architect MAA, Head of Institute, KADK
  • Freja Bach Kristensen, MSc in cultural anthropology, Smith Innovation

Artiklen (in English) kan downloades i boksen herunder

Bogen kan købes hos Arkitektforeningen